Thursday, August 2, 2012

-: Ramadan bukan berpesta makanan :-

Assalamualaikum

Ibu bapa kena didik anak kawal hawa nafsu, tingkatkan ibadah
Allah SWT menetapkan Ramadan sebagai bulan khusus untuk umat Islam menjalani proses penyucian diri, membuang tabiat buruk, memperelok dan membangunkan akhlak yang baru. Selari program suci ini, Allah SWT mengerahkan umat Islam melaksanakan ibadah puasa sebulan.
Malaikat juga turun ke dunia untuk bersama umat Islam di seluruh pelusuk dunia meraikan malam Ramadan penuh keberkatan. Umat nabi terdahulu mendapat manfaat besar mengamalkan ibadah puasa ini.

Sabda Rasulullah SAW: “Solat lima waktu, hari Jumaat hingga Jumaat (yang berikutnya), bulan Ramadan hingga Ramadan (tahun berikutnya) adalah mengkafarahkan (menghapuskan) apa yang di antaranya selagi mana dijauhkan dosa besar”. - (Riwayat Muslim)
Firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 183, telah mewajibkan puasa kepada umat Nabi Muhammad SAW seperti mana diwajibkan kepada umat nabi terdahulu bagi membentuk insan bertakwa.

Menurut rumusan perbahasan ulama, takwa secara mudahnya bermaksud beristiqamah mematuhi perintah Allah, sentiasa berada dalam lingkungan hidup dicintai Allah dan menjauhkan diri daripada perkara yang menimbulkan kemurkaan-Nya.

Persoalan besar timbul ialah apakah kita mampu mencapai takwa sepanjang Ramadan? Siapakah sanggup melakukan hal itu penuh disiplin sepanjang Ramadan dan berkekalan di bulan berikutnya? Walaupun sukar mendapat ketakwaan seratus peratus, kita perlu berusaha mencapainya.

Rasulullah SAW memberi peringatan kepada umat Islam sabdanya: “Betapa ramai umat Islam berpuasa, tetapi tidak mendapat pahala dari puasanya kecuali rasa lapar dan dahaga.” (Riwayat Tabarani dan Ibn Majah)
Pada prinsipnya, berdasarkan perbahasan ulama, rupa bentuk puasa yang sempurna mengikut standard piawaian ditetapkan ialah puasa bukan saja menahan makan, minum dan tidak melakukan hubungan seks pada siang hari.

Tetapi memfokuskan seluruh anggota badan turut berpuasa dengan cara bersabar mengawal nafsu, emosi, perasaan, dan pemikiran daripada perkara haram, berdosa atau perbuatan tidak bermoral.

Siang dan malam Ramadan dipenuhi keberkatan. Oleh itu, ibadah lain memberi nilai tambah memperkukuhkan kualiti puasa ialah membaca dan memahami al-Quran, bersedekah, solat tarawih, tahajud, berzikir dan banyak berdoa pada waktu malam.

Ibu bapa galak ahli keluarga berpuasa

Kualiti hidup bertakwa bermula di rumah. Dalam hal ini, ibu bapa memainkan peranan penting bagi menentukan seisi keluarga memahami standard piawaian puasa yang berkualiti tinggi. Ibu bapa wajar mengambil peluang keemasan Ramadan menggalakkan ahli keluarga memperbanyakkan beribadah dan menanamkan sikap berakhlak.

Kepemimpinan melalui teladan yang dipamerkan ibu bapa dalam proses penyucian diri adalah pendidikan paling berkesan dan akan menjadi rujukan ahli keluarganya.

Kelemahan ibu bapa menguruskan pendidikan puasa Ramadan dalam keluarganya boleh menyebabkan Ramadan menjadi bulan pesta makan, pembaziran dan meningkatkan lagi kos sara hidup.

Hayati kualiti hidup bertakwa

Keluarga yang menghayati kualiti hidup bertakwa akan mewujudkan kehidupan keluarga diberkati Allah.

Pentingnya takwa dalam kehidupan dunia dan akhirat, mari hayati firman Allah SWAT: “Wahai orang beriman bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa kepada-Nya dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.” (Surah Ali-Imran, ayat 102)


##biaselabulanposeknkalupegipasarramadhanmemgglerjdnyesumenakmknbilertgokmknanbyk2berbagaijenishuaaaaaa##



1 comment:

thanks sudi baca dan komen kat blog ni :)