Wednesday, May 22, 2013

‘Alhamdulillah, di puncak Everest’

Assalamualaikum


‘Alhamdulillah’. Hanya ungkapan syukur itu yang mula-mula diungkap Pendaki Everest Felda 2013, Mohd Nasuha Shamsudin 21, ketika menjadi rakyat Malaysia termuda pertama sampai ke puncak Everest .
Beliau bersama lima daripada tujuh pendaki Kelab Eksplorasi Tujuh Benua Malaysia (KE7B) berjaya menjejakkan kaki ke puncak Gunung Everest pada ketinggian 8,848 meter (29,028 kaki) dari paras laut (dpl), pagi semalam.
“Alhamdullilah dengan izin Allah SWT, saya kini berada di puncak Gunung Everest. Terima kasih semua,” katanya ringkas ketika masih berada di puncak dunia itu yang dihubungi melalui walkie talkie oleh wakil media dan pendaki sokongan di EBC, di sini.

Menurut anak jati FELDA Tersang 3 Raub Pahang itu, beliau pendaki terawal dalam kumpulannya yang tiba di puncak bersama seorang Sherpa dikenali sebagai Pemba yang mengiringinya sepanjang pendakian itu.


Foto
PESERTA ekspedisi ketika menjalani latihan mendaki Gunung Everest.


Mohamad Asyraf Mohd Halim, 25, dari FELDA Lok Heng Timur, Kota Tinggi Johor, pula menjadi pendaki kedua tiba di puncak pada jam 8.48 pagi waktu Nepal kira-kira 17 minit selepas Mohd Nasuha.


**Alhamdulillah,aku tumpang gembira dan bangga dgn kejayaan yang mereka capai ni.Semoga kejayaan dilain masa dapat dikekalkan.Tahniah juga buat pendaki2 semua.Korang memang terbaik lah..**






2 comments:

thanks sudi baca dan komen kat blog ni :)