Friday, November 2, 2012

-: Menetap haluan hidup berpandukan ajaran Islam :-

Assalamualaikum

Islam adalah agama fitrah yang memenuhi keperluan hidup manusia. Justeru, ajaran Islam berpaksikan kepada menyediakan rangka keperluan hidup individu, keluarga, masyarakat serta manusia sejagat untuk mencapai kecemerlangan di dunia dan kebahagiaan berkekalan di akhirat.

Antara ciri-ciri kehidupan manusia ialah berkembang mencapai satu tahap kehidupan lebih baik dari satu generasi ke satu generasi. Naluri manusia sentiasa inginkan kehidupan lebih baik melalui cara berfikir, budaya, teknologi dan tamadun.
Dalam memenuhi fitrah itu, manusia dibimbing melalui syariat disampaikan melalui Nabi Muhammad SAW. Allah SWT Maha Mengetahui kejadian manusia, maka itu manusia perlu melalui fitrah yang telah ditetapkan untuk mencapai kehidupan terbaik di dunia.

Firman Allah SWT: “Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; tetaplah atas fitrah Allah yang menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. Itulah agama yang lurus tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Surah ar-Rum, ayat 30)

Firman Allah SWT: “Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; tetaplah atas fitrah Allah yang menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. Itulah agama yang lurus tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Surah ar-Rum, ayat 30)

Allah SWT menghendaki supaya setiap orang Islam menetapkan haluan hidup dengan berpandukan ajaran Islam yang memenuhi fitrah manusia dan sesuai diamalkan sepanjang zaman hingga ke hari kiamat.

Sehebat mana sekalipun tamadun yang dicapai manusia, Islam tetap sesuai diamalkan. Malah, tamadun yang dicapai umat Islam berdasarkan kepada panduan fitrah manusia terkandung dalam ajaran Islam.

Kesempurnaan ajaran Islam tidak perlu diubah untuk disesuaikan dengan persekitaran. Perkara ini cuba dilakukan bukan Islam dengan mengatakan Islam tidak selari keperluan semasa. Mereka mendakwa ajaran Islam hanya sesuai diamalkan masyarakat Arab 1400 tahun lalu.
Pada hal, masyarakat bukan Islam sedang melalui fasa kritikal dalam menentukan hala tuju kehidupan sebenar. Disebabkan tuntutan perubahan dan perjuangan golongan yang lari dari fitrah manusia, penganut bukan Islam kini keliru apa sebenarnya yang mereka inginkan.

Contohnya, hubungan seks yang melanggar fitrah manusia seperti lesbian, gay, biseksual dan transgander menjadi semakin parah. Pihak berkuasa di negara tertentu menghalalkan hubungan luar tabii itu dan mengiktiraf perkahwinan sejenis.

Sesungguhnya, manusia tetap manusia mengikut fitrah kejadian yang ditentukan Allah. Sehebat mana manusia mencapai tamadun dan kemajuan dalam hubungan sosial, fitrah manusia tetap sama terutama dalam soal hubungan seks.

Sebab itu, umat Islam jangan terpesong dengan amalan dan perjuangan golongan tidak memahami fitrah kejadian manusia.

Bagaimanapun, usaha pihak bukan Islam untuk melihat wajah Islam dalam gambaran buruk tidak pernah berjaya kerana Islam terus kekal sebagai agama sempurna dan dipertahankan sehingga kiamat.

Firman Allah SWT: “Pada hari ini orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari agama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Oleh sebab itu, hendaklah kamu takut dan gentar kepada-Ku. Pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu dan Aku telah reda akan Islam itu menjadi agama untuk kamu.” (Surah al-Maidah, ayat 3)

Islam tidak melarang umatnya berhubung dengan bukan Islam kerana mengiktiraf kewujudan pelbagai kaum dalam kalangan umat manusia.

Allah SWT berfirman: “Wahai manusia sesungguhnya kami jadikan kamu lelaki dan perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu kenal-mengenal. Sesungguhnya sebaik-baik kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu.” (Surah al-Hujurat, ayat 13)

Firman Allah SWT lagi: “Wahai orang yang beriman! Jika kamu mengikuti orang kafir nescaya mereka akan mengembalikan kamu ke belakang (kekufuran) lalu jadilah kamu orang yang rugi.” (Surah Ali-Imran, ayat 149)

sumber dr beritaonline


3 comments:

thanks sudi baca dan komen kat blog ni :)